Vuosikertomus 2018-19

KARJAAN YHTEISKOULUN VUOSIKERTOMUS 2018-2019

Tapahtumia ja toimintaa lukuvuoden ajalta.

Tapahtumia koulussamme:

Syyslukukausi 2018

Elokuu

14.08. Koulun aloitus

17.08. Koulukuvaus

22.08. Koulurauhan julistus. Tukioppilaat.

Syyskuu

04.09. Ryhmäyttämispäivä Påminnessa 7-luokkalaisille

06.09. Ysiluokat Luksiassa

13.09. Vanhempainilta 7-luokkalaisten huoltajille sekä sisäilmatiedotustilaisuus

13.09. Yleisurheilukisat

28.09.  Koti- ja kouluyhdistys tarjosi oppilaille pientä naposteltavaa, mm. pullaa

Lokakuu

04.10. Maastojuoksu-korvapuusti –iltapäivä

12.10. Kasiluokkalaiset vierailulla Munkkaan jätekeskuksessa

16.10. Hyvinvointiaamupäivä, luentoja ja liikkumista

17.10.Taksvärkki

18.–19.10. Syysloma

23.10. Makana-teemapäivä pajoineen

24.10. Oppilaskuntapäivä

30.10. Poistumisharjoitus

31.10. Taksvärkkirahojen luovutus Skeppsdalin edustajalle

Marraskuu

02.11. Kasit Taidetestaajamatkalla Turussa

07.11. Mahdollisuuksien Metsä –kouluvierailu kasien biologian tunneilla

08.11.  AVI:n tarkastus koulussa

09.11. Pohjola-Nordenin Bio Pallaksessa tarjoama elokuva

15.11. Ysien vanhempainilta

19.11.-30.11. 9-luokkalaisten TET-jakso alkoi, kesto 2  viikkoa

Joulukuu

05.12. Itsenäisyyspäivän pidennetty aamunavaus

11.12. Nuorisoparlamentti Tammisaaressa

22.12. Joulujuhla ja välitodistukset

Kevätlukukausi 2019

Tammikuu

07.01. Kevätlukukauden alku

24.01. Vanhempainilta, teemana kannabis (Kondis)

30.01. Elokuva Bio Pallaksessa, Ailo

Helmikuu

07.02. Metsävisa, 8-luokat

14.02.  Tukarit jakoivat ystävänpäivähalipassit

14.02.  Abiturienttien aamunavaus ja penkkarishow

15.02. Vanhojen aamunavaus ja vanhojen tanssiesitys

27.02. Ysit tutustumassa Karjaan lukioon

Maaliskuu

01.03. Talviurheilupäivä

04.03  Kirjailijavierailija Salla Simukka koulussa

07.03.  Kasit tutustumassa Karjaan lukioon

21.03. Makana-esitys koko koululle

25.03. Vaalipaneeli yseille

Huhtikuu

02.04.  Tukarien järjestämä Elokuvavisa koko koululle

04.04. Taloustaitokilpailu yseille

05.04. Nuorisovaalit koulussamme

09.04. Raaseporin koulujen shakkimestaruuskisat koulullamme

18.04. Hyvinvointi-teemapäivä pajoineen ja vierailuineen

Viikot 14-15  HUBU-tunteja kaikille luokille

29.4. Kondiksen oppilaille pitämä kannabisvalistus

30.4. Esitys Outo homo menee kouluun

30.4. Koti- ja kouluyhdistys tarjosi mehua ja donitseja

Toukokuu

02.05. Roskakävely yhdessä Kiilan koulun kanssa

03.05. Elokuvaesitys Poikia ja miehiä Bio Pallaksessa

03.05. Taloustaidon ryhmät Fazerin tehtaalla ja Helsingissä

14.05.    Fiskarin, Kirkonkylän, Klinkbackan, Mustion ja Kiilan 6-luokat tutustumassa kouluumme

14.05.    Tulevien seiskojen vanhempainilta

23.05. Ysit Kisakeskuksessa koko päivän

27.05. Tulevat seiskat koulussamme tutustumassa toimintaamme

28.05. OFFSPRING-elokuvaesitys kaseille

28.05. Ysien päivä tanssiaisineen

29.05.    9-luokat, kevätjuhlaharjoitukset ja päättökahvit

31.05.    Perinteinen Lepinjärven lenkki

01.06.    Kevätjuhla, päättö- ja lukuvuositodistusten jako

OPPILASKUNTA

Oppilaskunnan hallituksen toimintakertomus  2018-2019

Oppilaskuntaan hallitukseen äänestettiin 13 henkilöä.

Karri Korhonen, Max Roos, Peppi Mäkinen, Roope Väisänen, Edith Spitz, Egor Donik, Jan-Erik Wikholm, Rasmus Surakka, Matias Kari, Alisa Honkapää, Alina Varis, Iina Kärnä sekä Arlind Avdi.

Hallitus valitsi edustajan koti- ja kouluyhdistykseen Alisa Honkapää

Hallitus valitsi kaksi edustajaa tasa-arvo -sekä yhdenvertaisuustyöryhmään, joina toimivat Alina Varis sekä Matias Kari

Hallitus valitsi edustajat Roope Väisänen ja Iina Kärnä opettajakokouksiino. Toinen edustajista vaihtui kesken kauden. Iina Kärnän tilalle tuli edustamaan Edith Spitz.

Hallitus valitsi ruokaraatiin edustajat Peppi Mäkinen, Matias Kari, Rasmus Surakka

Jokaisella oppilaskunnan hallituksen jäsenellä on oma kahvilavuoronsa, jolloin koulun kahvilassa/kiskalla täytyy olla läsnä ja avustaa

Hallitus päätti taksvärkkikohteeksi Skeppsdal Family:n

Egor Donik vaihtoi luokkaa, eikä jatkanut enää 8b luokan edustajana

8b luokan uusi edustaja on Mikael Laaksonen.

Oppilaskunnan hallitus osallistui 24.10.2018 järjestettyyn oppilaskuntapäivään, jossa hallitus teki alustavan vuosisuunnitelman

9.11.2018 Pohjola-Norden tarjoamassa elokuvailtapäivässä näytettävän elokuvan päättivät Karjaan yhteiskoulun tukioppilaat

Elokuvaksi valittiin Napapiirin sankarit.

Joululehti tehtiin paperiversion lisäksi myös nettiversiona

Paperisen lehden jakamatta jättäneet jakavat keväällä tuplamäärän

Hallitus osallistui nuorisoparlamenttiin Tammisaaressa 11.12.2018

Oppilaskunnan hallitus esittäytyi yhdessä Karjaan yhteiskoulun nuorisovaltuuston (NuVa) edustajien kanssa 9.1.2019

Karjaan yhteiskoulusta valitut edustajat nuorisovaltuustoon ovatl Alisa Honkapää, Edith Spitz, Liina Koivusipilä sekä Iina Kärnä.

Hallitus lähetti Karjaan yhteiskoulun johtoryhmälle ehdotuksen koskien monialaista oppimiskokonaisuutta

Johtoryhmä hyväksyi ehdotuksen hyvinvointiteeman jatkumisesta myös kevätlukukauden ajan Raasepori 10 v -teeman ohella.

22.1.2019 Arlind Avdi antoi kirjallisena anomuksen, jossa ilmoitti eroavansa hallituksesta henkilökohtaisista syistä

Eroanomus käsiteltiin ja hyväksyttiin 24.1.2019. F-luokan eronneen edustajan tilalle ei tullut jäsentä.

Hallitus valitsi Karjaan yhteiskoulun monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnittelu ja valmistelu ryhmään jokaiselta luokka-asteelta yhden edustajan, joka avustaisi huhtikuussa järjestettävässä pajapäivässä

7 lk: Roope Väisänen

8 lk: Jan-Erik Wikström

9 lk: Alina Varis

Hallitus valitsi edustajan yhteisölliseen oppilashuoltoryhmään, jona toimii Alina Varis

Hallitus järjesti opettajien avustuksella yläkoululle sekä lukiolle nuorisovaalit 5.4.2019

18.4.2019 järjestettiin koko Karjaan yhteiskoulun oppilaille pajapäivä, jossa teemana oli talvella valittu hyvinvointi sekä Raasepori 10 vuotta

Pajapäivän jälkeen oppilaskunnan hallitus järjesti diskon Saara Kemppaisen sekä Magnus Ligin avustuksella

TUKIOPPILASTOIMINTA

Lukuvuonna 2018-2019 tukioppilaina toimivat: Eveliina Autio, Jenni Björkholm, Onni Borg,  Jeannette Jalkanen, Emma Karhu, Elias Knaapinen, Liina Koivusipilä, Iina Kärnä, Olga-Kerttu Mehtälä, Jesse Oikarinen, Tea Putkinen, Aada Ramstedt, Henni Väänänen ja Lauri Wuorenrinne. Ohjaajana toimi opettaja Soili Vuorinen apunaan kuraattoiri Sari Soininen. Tukioppilastoimintaan kuuluu seiskaluokkalaisten ryhmäyttämistä, kummiluokkatunteja, aamunavauksia,  erilaisten tapahtumien ja tilaisuuksien järjestämistä sekä uusien tukioppilaiden kouluttamista ohjaajien mukana. Tukioppilaat saavat 16 tuntia koulutusta sekä keväällä todistuksen tukioppilastoimintaan osallistumisesta.

OPPILASHUOLLON VUOSIKERTOMUS

Uuden oppilas- ja opiskelijahuoltolain mukaan oppilashuolto jakautuu kahteen osaan, yhteisölliseen ja yksilökohtaiseen opiskeluhuoltoon.

Yksilökohtainen opiskeluhuoltoryhmä kootaan tarpeen mukaan yksittäisen oppilaan tarpeiden ja toiveiden mukaan. Yksilökohtaisessa opiskeluhuoltoryhmässä käsitellään vain tämän kyseisen oppilaan asioita luottamuksellisesti ja ryhmän kokoonpano on oppilaan ja huoltajien toiveiden mukainen.

Yhteisöllisen oppilashuollon kokouksissa käsitellään koko kouluyhteisön yhteisiä asioita. Kokouksen vakiojäseniin kuuluu rehtori (pj.), laaja-alainen erityisopettaja, psykologi, kuraattori ja terveydenhoitaja. Opiskeluhuoltoryhmä on kokoontunut n. joka toinen viikko. Vierailevia jäseniä on kutsuttu tarpeen mukaan.

Yhteisöllisen opiskeluhuollon tehtävänä on selvitellä, pohtia ja suunnitella toimia koulu- tai luokkayhteisöjä puhuttaviin, askarruttaviin tai vaivaaviin asioihin.

Lukuvuonna 2018-2019 opiskeluhuollon jäsenet ovat osallistuneet uusien 7.lk:en ryhmäyttämispäivään Påminnessa. Psykologi, kuraattori, laaja-alainen erityisopettaja ja terveydenhoitaja ovat myös kierrelleet luokissa esittäytymässä oppilaille alkusyksystä.

Läsnäolon tarkoitus on ollut tukea nuoria koulunkäynnissä, myös yksilötyötä on ollut mahdollista tehdä tarpeen mukaan. yksilötyön tavoitteena on vähentää poissaoloja sekä parantaa koulumotivaatiota.

Kurattori  Sari Soinista on voinut tavata tiistaina, keskiviikkona ja perjantaina. Lisäksi on voinut tavata sopimuksen mukaan muinakin ajankohtina. Kuraattori tekee suunnitelmallista ja tavoitteellista sosiaalityötä. Kuraattori toimii osana koulun ja esiopetuksen yhteisöllistä ja yksilökohtaista oppilashuoltoryhmää ennaltaehkäisevän sosiaalityön asiantuntijana.

Kuraattori kartoittanut ja arvioinut oppilaan elämäntilanteen ja tuen tarpeen sekä antanut ohjausta ja tukea. Kuraattorin yksilökohtainen oppilashuoltotyö sisältää oppilaiden tapaamisia kahden kesken sekä ryhmissä, luokkatyön seuraamista, neuvotteluja huoltajien, opettajien ja muiden verkostojen kanssa. Kuraattori on antanut myös konsultaatiota ja ohjannut mahdollisten tukitoimien piiriin. Hän on myös osallistunut monialaisiin asiantuntijaryhmiin.

Kuraattori on osallistunut koulun ja esiopetuksen yhteisöllisen oppilashuollon suunnitteluun, toteuttamiseen, kehittämiseen ja seurantaan yhteistyössä koulun ja esiopetuksen muun henkilökunnan, yhteistyötahojen sekä oppilaiden ja huoltajien kanssa. Lisäksi hän on ollut mukana erilaisissa koulutuksissa edistääkseen omaa oppimistaan.

Osa-aikaiseen erityisopetukseen käytettiin 24 viikkotuntia. Erityisopettajan tukea ovat saaneet erityisesti ne  oppilaat, joilla on todettu laaja-alaisia oppimisen vaikeuksia. Tukea on annettu toiminnanohjauksessa, motivaatiossa, matematiikassa, lukuaineissa, kielissä, sekä oppimisen ja lukemisen strategioissa.

Erityisopetusta on toteutettu joustavin järjestelyin samanaikaisopetuksena, pienryhmä- tai yksilöopetuksena. Erityisopettaja on tehnyt luki- ja matematiikkatestejä oppilaan oppimisvaikeuksien kartoittamiseksi. Oppilaat ovat saaneet tietoa lukivaikeuksista ja joillekkin oppilaille on annettu kuntoutusta äännevirheissä. Oppilaille on kerrottu Celian äänkirjoista oppimisen tukivälineenä ja erityisopettaja on liittänyt oppilaita Celian järjestelmään. 7-luokkalaisille on tehty sanelut kielitaidon kartuttamiseksi. Erityisopettaja on toiminut tuen eri vaiheissa konsultoiden ja tukien  oppilaita, vanhempia ja opettajia .

Erityisopettaja on ollut mukana muun yhteisöllisen oppilashuollon kanssa tukioppilaiden toiminnassa ja koulun yhteisöllisen toiminnan kehittämisessä.

Erityisopettaja on toiminut ratkaisukeskeisissä sovitteluissa 2tuntia viikossa.

Erityisopettaja on toiminut 5 tuntia viikossa S2-opettajana. Opetus on toteutettu yhteistyössä äidinkielenopettajan kanssa samanaikaisopettajuutena sekä yksilö, ja pienryhmätasolla.

Erityisopettaja on kiertänyt  kevään aikana kaikki tulevat 7-luokkalaiset. Nivelvaiheisiin on kehitetty  oma tiedonsiirtolomake tulevien luokanvalvojien työn helpottamiseksi. Raaseporin testikalenteri on päivitetty uudestaan.

Psykologi Sari Sevón on ollut tavattavissa koulullamme tarpeen mukaan.  Psykologi on tavannut oppilaita ja heidän perheitään sekä tehnyt tutkimuksia oppimisvaikeuksien selvittämiseksi. Psykologi on yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän jäsen ja osallistunut koulun yhteisöllisen oppilashuollon kokouksiin säännöllisesti sekä osallistunut mm. ryhmäyttämiseen Grantorpissa.

Kouluterveydenhuoltoa hoitaa koululla kouluterveydenhoitaja Minna Möller ja koululääkäri Åsa Westerlund. Terveydenhoitaja on tänä lukuvuonna ollut tavattavissa koululla joka arkipäivä. Vastaanotto ilman ajanvarausta on toiminut klo 11-12 välisenä aikana. Koululääkäri on käynyt koululla n. kerran kuussa.

Kaikille oppilaat on kutsuttu terveystarkastukseen. Joka vuosi. 8.lk:n tarkastus on niin sanottu laaja terveystarkastus, jolloin myös koululääkäri tapaa oppilaat. Lääkärintarkastukseen myös huoltajat on kutsuttu mukaan. Lääkäri on kirjoittanut nuorisonterveystodistuksen 8.lk:lle.

Terveydenhoitaja on yhteisöllisen oppilashuollon jäsen. Lisäksi terveydenhoitaja on mukana tasa-arvo-ryhmässä suunnittelemassa koulumme tasa-arvosuunnitelmaa.

Vuosikertomus 2018-19 / jopo10

Yleistä

Lukuvuonna 2018-19 jopo-oppilaita ollut 6 ja kymppiläisiä 4. Opettajana on toiminut Laura Meretniemi-Peltola ja jopo-ohjaajana Siv Gillberg. Jopo-tiimiin on kuulunut opettajan lisäksi rehtori Katri Vepsä, kuraattori Sari Soininen ja psykologi Sari Sevón.

Luokkatilat ovat sijainneet Karjaan keskustassa, Grabbegårdissa. Luokan käytössä on ollut talon kolmas kerros. Opiskelun lisäksi tilat ovat mahdollistaneet kuvataidepajan, ompelu- ja askartelunurkkauksen, rauha-huoneen, biljarditilan ja monenlaisen kokkailun keittiössä. Huhtikuun puolivälissä kahdessa huoneessa todettiin vesivaurio ja luokka muutti loppukevääksi väliaikaistiloihin talon alimpaan kerrokseen. Uusiin tiloihin perustettiin kevätkahvila, joka avattiin 23.4. Toiminta jatkuu 24.5. saakka ma-to klo 11-14. Syksyllä jatkamme uusien oppilailden kanssa yläkerran korjatuissa tiloissa.

Posti on kuljettanut lounaan alakerran ovelle ma-to ja perjantaisin oppilaat ovat toteuttaneet kotitaloudessa omia ruokasuunnitelmiaan.

Työssäoppimisjaksot

Työssäoppimisjaksoja on ollut 4×3 viikkoa. Työpaikkoina on ollut Putkipiste, R-kioski, Jokiniemen ala-aste (Vantaa), Mopokulma (Tammisaari), Karjaan Puupörssi, Aktia jäähalli, Lesjöfors, Sineaaria, Cirkus Olympia (Turup, Ruotsi) ja Sirkus Finlandia. Lämpimät kiitoksemme kaikille yrityksille, jotka ovat auttaneet nuoriamme kohti oikeaa työelämää.

Vierailut ja vierailijat

Saimme syksyn alussa vierailulle kollegat Tammisaaresta, ruotsinkielisen jopo-luokan. Päivän aikana kehittelimme koko syksyn kestävän yhteistyöprojektin, joka avasi kahden oppilaiden kehittämän hahmon, Ellin ja Markun, värikästä elämää. Svenska jopot kirjoittivat meille Ellin ongelmatilanteita ruotsiksi ja me etsimme tilanteisiin ratkaisuja, jotka lähetimme heille suomeksi. Oman hahmomme, Markun, tilanteet kirjoitimme Tammisaareen suomeksi ja saimme hyviä vastauksia ruotsiksi. Ruotsin kielen lisäksi kartoitimme yhteiskunnan tukiverkkoja tiukkojen tilanteiden varalle. Hauskan projektin päätteeksi kävimme yhdessä keilaamassa.

Länsi-Uudenmaan käräjäoikeudessa seurasimme 16-vuotiaan nuoren tekemän tuhotyön oikeudenkäyntiä. Bio Pallaksessa saimme esittelyn lisäksi oman VIP-näytöksen elokuvaan Hölmö nuori sydän. Muita tutustumiskohteita on ollut mainospalvelu Reklam, Salon seudun ammattiopisto, Lohjan ammattioppilaitos Luksia, valokuvaus/painotalo Fotosto, Åminneforsin vedenpuhdistamo ja Sirkus Finlandia.

Politiikkaviikolla kaupunginjohtaja Ragnar Lundqvist kävi kertomassa meille työnkuvastaan ja kunnallisesta päätöksenteosta. Kunnallispoliitikot Tanja Konttinen (Vihreät), Kimmo Koivunen (SDP), Anki Bender (RKP) Harry Yltävä (Vasemmistoliitto) avasivat kansalaisvaikuttamisen väyliä ja näyttivät miten eri mieltä oleminen on ihan ok. Väittely oli erinomainen esimerkki siitä, miten asiat voivat riidellä mutta ihmisten ei tarvitse tehdä samoin.

Muuta

Kymppiluokan oppilas Johannes Lundelin palkittiin Raaseporin koulujen Sanataidehaasteessa erityiskunniamaininnalla. Johanneksen tekstin, Jäätävän hajottavaa, inspiraationa toimi Panu Ruotsalon teos No Ego.

OPINTO-OHJAUS

Opinto-ohjausta ovat saaneet 7. ja 9. luokan oppilaat. Yhdeksänsillä luokilla opetus on painottunut uravalintakysymyksiin. Henkilökohtaisessa ohjauksessa olemme keskustelleet oppilaan vahvuuksista ja oppilaan jatko-opiskeluun liittyvistä asioista.

Yhdeksänsien luokkien oppilailla oli syyslukukaudella kahden viikon mittainen TET- eli työelämään tutustumisjakso.

Ysit matkasivat  ammatillisiin opintoihin, Luksiaan, tutustumaan 6.9. Lohjan opintoretki kesti koko päivän. Karjaan lukion vuoro oli helmikuussa, päivä lukiossa -teemalla. Lisäksi kahdeksasluokkalaiset viettivät aamupäivän lukiossa 7.3.

Muihin lukioihin ja ammatillisiin oppilaitoksiin oppilaat kävivät tutustumassa niiden avoimet ovet- päivinä.

Päättöluokkalaisista lukion valitsi 51 oppilasta, Karjaan lukio oli 39 ensi-sijainen valinta.

Ammatilliset opinnot valitsi 32, joista Luksiaan 15, Saloon 5 ja muihin ammatillisiin haki 12 oppilasta.

MAKANA 28.2.-11.3.

Kaksitoista opiskelijaa ja kaksi opettajaa Raaseporista tekivät 28.2.-11.3. ystävyyskouluvierailun Etelä-Afrikkaan, Makanaan. KYKstä oppilaita oli mukana 4, KL opiskelijoita oli 5 ja KBGn opiskelijoita oli 3.. Koulustamme osallistuivat Alisa Honkapää, Jenni Björkholm, Liina Koivusipilä ja Seela Koivusipilä.

Matkan aikana tutustuttiin paikallisiin kouluihin osallistumalla oppitunteihin, käytiin erilaisilla kiertokäynneillä, kuultiin tarinoita paikallisesta historiasta sekä tietenkin käytiin safarilla katsomassa villieläimiä. Matka oli ikimuistoinen, päällimmäisenä mieleen jäi ihmisten vieraanvaraisuus, hyväntahtoisuus ja iloisuus. Sekä tietenkin safarilta uljas leijona ja mahtipontinen norsu.

HUHTIKUUN HÖLKKÄ 1.- 30.4.

Huhtikuun ajan hölkättiin eri kouluissa Raaseporissa. KYKssä 500 metrin rataa juostiin päivittäin kello 12 Liikuttajien tahdittamana. Oppilaat keräsivät luokalleen hölkkäkilometrejä, ja eniten metrejä kertyi luokalle 7C, yhteensä 106km! 8A sijoittui toiseksi,  87,5 km ja kolmanneksi sijoittui 8B, 52 km. Hyvä me kaikki!

HYVINVOINTIA RAASEPORISSA -PAJAPÄIVÄ

Karjaan yhteiskoulussa vietettiin to 19.4. toiminnallista pajapäivää teemalla hyvinvointia Raaseporissa.

Pajapäivänä oppilaat tutustuivat mm. Fiskarsin tehtaalle, Tryckeri Teaternin toimintaan ja Leiran museokokoelmiin. Mukana päivässä olivat myös Karjaan kirjasto, Uncan, skeittipuisto, Karjaan urheilukeskus ja Länsi-Uudenmaan koirayhdistys. Näiden lisäksi oppilaat pääsivät suunnistamaan, keilaamaan, tekemään puutöitä, pelaamaan lautapelejä ja erilaisia ulkopelejä.

Päivä oli onnistunut ja monipuolinen kokemus sekä opettajille, oppilaille että yhteistyökumppaneille.

TALOUSTAITOKILPAILU

Parhaat taloustaitajat olivat Alisa Honkapää, Jenni Björkholm ja Onni Borg. Hyvin menestyivät myös Katarina Hiidensalo, Janne Yli-Tainio, Jesse Oikarinen, Lauri Wuorenrinne ja Eero Nousiainen.

METSÄVISA

Koulumme kahdeksasluokkalaiset osallistuivat Valtakunnalliseen Metsävisaan 7.2.2019. Parhaiten koulustamme menestyi Oona Huhtala. Hyvin menestyivät myös Kalle-Aukusti Räsänen, Henna Lahti, Edith Spitz, Casper Salo, Sini Garner ja Joona Räsänen.

KERHOT

Jyrki K. Outinen järjesti kaksi kerhoa lukuvuoden aikana: turistin turkin kielen alkeitten kerho ja turistin taloushistorian kerho. Turkin kerhossa oli mukana 3 ja taloushistorian kerhossa 2 oppilasta.

Saara Kemppainen piti yhdeksäsluokkalaisille bändikerhoa huhti-toukokuussa. Kerhossa kävi seitsemän oppilasta ja he esiintyivät soittamalla ysien päivänä tanssimusiikkia.