OPS ja arviointi

Koulussamme noudatetaan Raaseporin perusopetuksen opetussuunnitelmaa.

Todistukset jaetaan joulujuhlan yhteydessä ja kevätjuhlan yhteydessä.

ARVIOINTI

  • on  ensisijaisesti oppimisen ohjaamista ja opiskeluun kannustamista
  • rakentaa oppijan itsetuntoa ja käsitystä itsestään oppijana
  • antaa tietoa oppimisprosessista – miten minä opin?
  • arvioi enemmän oppimisen prosessia kuin lopputulosta
  • on oikeudenmukaista ja rehellistä
  • on osaamisen näkyväksi tekemistä
  • on  läsnä kaikissa oppimistilanteissa – tavoitteiden asettelussa, työskentelytapojen valinnassa, työskentelyssä ja keskusteluissa

KÄYTÄNNÖSSÄ

  • arviointikriteerien tulee olla läpinäkyviä ja perusteltuja niin, että oppilas tietää mitä häneltä odotetaan ja mitä kukin arvosana edellyttää oppilaalta
  • arvointi voi koostua mm. seuraavista osa-alueista
    • tuntityöskentely, kotitehtävät
    • keskustelut, muiden huomiointi
    • vihkotyöskentely
    • erilaiset tuotokset (piirrustukset, kirjoitelmat, kuvakollaasit, lyhytelokuvat, kotisivut, esitelmät jne.)
    • projektityöskentely, ryhmätyöskentely
    • oppimispäiväkirjat
    • kokeet
    • oma-aloitteisuus, asenne
    • itsearviointi, vertaisarviointi
  • oppija saa tietoa jatkuvasti omasta oppimistavoistaan; mikä toimii, etenenkö tavoitteiden suuntaan, missä tarvitaan vielä harjoitusta ja mihin arvosanaan työni on suuntautumassa