B- kori

B1 Saksa, HUOM! Kahden vuoden kurssi.

Saksa on valinnaisaine oppilaille, jotka haluavat laajentaa kielitaitoaan. Opinnoissa painotetaan suullista kommunikaatiota tavallisissa arkipäivän tilanteissa. Opinnot mahdollistavat myös saksan kielen jatko-opinnot toisella asteella.

Oppilaat tutustuvat saksan kieleen, kulttuuriin sekä saksankielisiin alueisiin. Teemoja ovat mm. minä itse, perhe, ystävät, koulu, vapaa-aika ja elinympäristö saksankielisissä maissa. 

B2 Ranska, HUOM! Kahden vuoden kurssi.

Ranska B2-kielenä on valinnaisaine 8. ja 9. luokalla. Opinnoissa painotetaan suullista kommunikaatiota arkipäiväisissä tilanteissa. Opinnot mahdollistavat myös ranskan kielen jatko-opinnot toisella asteella.

Opinnoissa pyritään käyttämään monipuolisia työtapoja, mm. pari- ja ryhmätyöskentelyä ja draamaa. Opetuksessa hyödynnetään medioita ja digitaalisia välineitä. Ranskan opintoja voidaan myös integroida eri oppiaineisiin ja monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin sekä päinvastoin.

Oppiaineen arviointi on monipuolista. Oppimista arvioidaan myös itse- ja vertaisarvioinnin kautta. Arvioinnin tukena käytetään Eurooppalaista viitekehystä. Arviointi on sekä formatiivista että summatiivista. Formatiivisen arvioinnin kautta oppilas tulee tietoiseksi omasta osaamistasostaan, ja se kannustaa kielitaidon jatkuvaan kehittämiseen. Arviointi pohjautuu kielitaidon eri osa-alueisiin, kuitenkin niin, että erilaiset viestintätilanteet kuuluvat keskeisimpiin.

Seuraavat kurssit valitaan yhdeksi vuodeksi: 

B3 IT

TVT eli tieto- ja viestintätekniikassa tarkoituksena on oppia käyttämään tietotekniikka luontevasti ja monipuolisesti. Tietotekniikan opetus tapahtuu pääasiassa iPadeilla. 

Sisällöt

  • tekstinkäsittely, diaesitykset, kuvankäsittely
  • taulukkolaskenta
  • tietokoneen toiminta, internet ja ohjelmointi
  • elokuvan ja animaation tekemistä

Lisäksi käsittelemme mm. tekijänoikeuksia, tietoturvallisuutta, ergonomiaa ja ajankohtaisia aiheita päivän medioissa

B4 Taloustaito ja yrittäjyys

Tutustumme pankkeihin, kansainväliseen yritykseen, kiinteistönvälitykseen ja muihin kiinnostaviin talouselämän ilmiöihin oppilaiden toivomusten perusteella.

Yrittäjyydessä tutustutaan erilaisiin yrittäjiin ja yrityksiin vierailujen, esitelmien ja ryhmätöiden avulla. Tarkoituksena ei ole tehdä oppilaista yrittäjiä, vaan opettaa heille omia vahvuuksiaan ja osoittaa erilaisia ammatteja ja yritysmuotoja.

Tutustutaan ja analysoidaan markkinointia ja mainonnan keinoja. Oppilas huomaa, että on olemassa monenlaisia tulevaisuuden vaihtoehtoja. Ulkomaankaupan muodostuminen, laskeminen, taseet tulevat tutuiksi oppilaille. Talouselämän jatkuva seuraaminen eri medioissa ja hallinnonaloilla on keskeinen osa kurssia. 

B5 Kuvataide – mediailmaisu

Julisteet, sarjakuvat, videot, pelit, mainokset, uutiset, sosiaalinen media, tekijänoikeudet. Mediailmaisu on tätä kaikkea ja vielä paljon muuta, tietysti itse tehtynä.

Mediailmaisussa tutustutaan eri  medioihin ja niiden toimintatapoihin tekemällä mainoksia, julisteita, lyhytelokuvia, kuunnelmia, digitarinoita, juttuja. Harjoitellaan omaa mediailmaisua, mediakriittisyyttä ja pohditaan myös miten joukkoviestinnän muutos on vaikuttanut ihmisen elämään.

Tavoitteena on tutkia omaa mediasuhdetta ja vahvistaa omaa ilmaisua. Tavoitteena on myös lisätä oppilaan kykyä oppia tunnistamaan omia vahvuuksia ja vaikuttamiskeinoja median kautta.  Harjoitustöitä tekemällä, asioita pohtimalla oppilas oppii mediakriittisyyttä:  eli oppilaan ymmärrystä siitä miten kuvalla, äänellä tekstillä ja moniaistillisella tavalla meihin pyritään vaikuttamaan. Tavoitteena myös yhteistyötaitojen kehittyminen.

B6 Musiikki – Bändi

Haluaisitko soittaa enemmän kuin mitä koko luokan kanssa ehditään? Perustetaan bändi! Saat enemmän soittoaikaa ja opit oikeasti soittamaan vaikka lempibiisejäsi. Bändissä kerrataan seiskalla jo opetetut asiat ja opitaan hienoja uusia soittoteknisiä kikkoja. Voit keskittyä yhden soittimen opiskeluun tai opetella vähän kaikkia, mitä luokasta löytyy. Nyt kaverit kasaan ja bändeilemään!

B7 Kotitalous- esittely A-korissa

B8  Tekstiilityö

Tekstiilityössä kehitetään suunnittelutaitoa ja opetetaan perustaitoja suunnitelmien toteuttamiseksi. Työskentelyyn lisätään suunnitelmallisuutta, pitkäjänteisyyttä, omatoimisuutta sekä ymmärrystä itsestä osana ympäröivää yhteiskuntaa. Harjaannutetaan käsityötaitoja eri materiaalien ja tekniikoiden avulla. Aikaisemmin opittuja taitoja laajennetaan ja uusia tekniikoita opetellaan. Tuotteen suunnittelussa ja valmistuksessa korostetaan tuotteen toimivuutta, esteettisyyttä sekä ohjataan kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti kantamaan vastuuta kuluttamisesta ja ympäristöstä. Työskentelyyn pyritään luomaan puitteet jossa oppilas kokee käsityön tekemisen mielekkääksi ja innostavaksi.

B9 Tekninen työ

Oppilas tutustuu oppimistehtävien avulla käsityön peruskäsitteisiin, perehtyy ja harjoittelee materiaaleille ominaisia aineliitos- ja työstötekniikoita: metallien ja muovien leikkaamista, lastuamista ja muovaamista sekä liittämistä mekaanisesti ja lämmön avulla tapahtuvalla menetelmällä, puun työstämistä soveltuvin työvälinein, konein ja laittein, tietokoneavusteista valmistamista (3D tulostus) sekä tutustuu eri materiaaleille sopivien pintakäsittelyaineiden käyttöön.

Oppilas lisää tietämystään sähköopin perusteista ja elektroniikan peruskomponenteista. Oppilas pyrkii tarkoitukseen soveltuvalla ohjelmointikielellä laatimaan käytännön sovellukseen.

Työvälineet valitaan käytettävälle materiaalille ja oppilaan ikäkaudelle sopiviksi työturvallisuusmääräykset huomioiden.